piątek, 25 czerwca 2010

Kilka miesięcy z życia drzewa szczotkowego

Zaczynamy nowy cykl: "Kilka miesięcy z życia katalońskich drzew, krzewów i kwiatów";)) Chociaż oczywiście często będą to rośliny charakterystyczne dla całej strefy śródziemnomorskiej bądź też takie, które rosną na wielu kontynentach. Ale będą też takie, które są symbolem barcelońskich ulic. Na początek callistemon speciosus, w Polsce zwany kuflikiem, w Hiszpanii to escobillón rojo,  árbol del cepillo  albo limpiabotellas, czyli czerwona miotła, drzewo szczotkowe bądź szczotka do czyszczenie butelek. A już byłam pewna, że to krzew eukaliptusa! W internecie znalazłam kilka zdjęć z identycznymi kwiatami i informacją, że to eukaliptus cytrynowy. Ale, jak się okazuje, wujek Google nie zawsze prawdę ci powie i czasem warto dać wolne komputerowi, wyjść z domu, iść do biblioteki i sprawdzić, co mówią książki;) Callistemon pochodzi z Australii. W polskim klimacie nie przeżyłby zimy, dlatego u nas w kraju można go hodować tylko w ogrodach, by już jesienią, przed nadejściem przymrozków, zapewnić mu schronienie w domu. W krajach o ciepłym klimacie callistemon jest przepiękną ozdobą parków i ulicznych skwerów.
Kwitnący escobillón rojo w maju:
Ale po kilku tygodniach nie ma śladu po rażących różem i czerwienią kwiatostanach. Zostają zielone pędy, a na ziemi robi się czerwono...Nie na długo. To zdjęcia, które zrobiłam dzisiaj: 





6 komentarzy:

  1. Naprawdę ładny! Hmmm nie kojarzę go z Portugalii, muszę się rozejrzeć dokładniej, ciekawe, czy go znajdę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z Andaluzji też nie kojarzę...pachnie jakoś? (wiesz...ja to fanatyczka zapachów jestem!)

    OdpowiedzUsuń
  3. nie wiem, czy we wszystkich ciepłych zakątkach rosną:)Ania, dziś przechodziłam przez ten park i zgłupiałam, bo nie umiałam znaleźć moich szczotek!! i wyobraźcie sobie, że czerwone kwiatki zdążyły już spaść, a wiatr już nawet posprzatał ziemię, a minęło kilka dni! czy pachną? pachną pięknie, jak się potrze liście! ale do czego ten zapach porównać..hmmm, coś cytrusowego:) ale jeszcze będę wąchać;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kasiu, jak to cudownie widzieć, że jesteś szczęśliwa!
    Prześlesz mi pocztówkę?
    Masz jeszcze moje gg?

    OdpowiedzUsuń
  5. będę szukać po sewilli! no ale jesli szczotki pospadały, to pewnie i na południu ich nie będzie już! daj znać jak znów Ci się w parku pojawią to też wybiorę się na "kwiaciane łowy"

    OdpowiedzUsuń